Az a pici cukor nem számít….

Gyakran hallom ezt vendégektől: csak egy pici cukrot teszek reggel a kávémba. Csak azt az egy kis kocka csokit eszem meg. Vagy épp csak egy picit raktam a süteménybe. Az a pici cukor csak nem számít… DE SZÁMÍT.

A WHO szakértői szerint nagyjából 25 gramm az a cukor mennyiség, amit egy felnőtt női szervezet tolerálni tud. Férfi esetében ez nagyjából 37 gramm. Ezek a mennyiségek pedig egészséges BMI-vel rendelkező női, illetve férfi szervezetre értendők, akik szeretnék megőrizni egészségüket. Amíg csak a reggeli kávénknál tartunk, még valóban nem léptük át a megengedett keretet. De gondoljuk csak végig, mi mindent fogyasztunk a nap során.

Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy a péksütemények, gabonapelyhek, reggeli kekszek és egyéb snackek tele vannak cukorral. A legtöbb kenyérféle is tartalmaz cukrot. Így, ha egy szendvicset eszünk meg reggelire, akkor össze kell adnunk a kenyérben található mennyiséget, a vajkrémben, a sonkában, a majonézben lévő mennyiséggel. Ha pedig mellé még elfogyasztunk egy frissen facsart narancslevet, ne felejtsük el hozzáadni a 3 narancs cukor tartalmát sem…. Még csak a reggelinél tartunk, de már bőven átléptük a megengedett keretet.

Sajnos ma már a szupermarketekben nagyon kevés olyan élelmiszert tudunk vásárolni, amiben nincs cukor. Rengeteg cukrot tartalmaznak a gyümölcs és natúr joghurtok, a saláta dresszingek, félkész mártások, ételízesítők, fűszerek, félkész- és késztermékek, húskészítmények… Szinte mindenben ott van. Ha elolvasod például egy császárszalonna összetevőit, biztosan ott szerepel benne a cukor, vagy a szőlőcukor, vagy dextróz, vagy fruktóz. Valamilyen formában jelen van benne az életünket „megédesítő” adalékanyag. De miért? Mit keres a szalonnában a cukor? Egy egyszerű élelmiszeripari trükk: a cukor olcsó térfogatnövelő és ízfokozó. Éppen úgy, ahogyan a desszertekben a pici só hangsúlyozni tudja az édes élményt, úgy a cukor a sós ételek ízét tudja „megmagyarázhatatlanul” finommá tenni. Ezt a trükköt nagyon gyakran bevetik a szakácsok is. Tehát ha rendszerint ételt rendelsz, gyorséttermekben, éttermekben eszel, nagy rá az esély, hogy akkor is fogyasztasz cukrot, ha nem rendeltél desszertet.

A gyártóknak ma már kötelező feltüntetniük az élelmiszerek csomagolásán az összetételt. Ha egy-két napot rászánsz és összeadod ezek alapján azt a cukormennyiséget, amit adott nap elfogyasztottál, meg fogsz lepődni az eredményen.

De honnan is jön ez az édesség szeretet? Az első édes élményünk az anyatej. Később, amikor már nagyobbak vagyunk, gyakran jutalmaznak minket csokoládéval. Anyukánk, nagymamánk a legnagyobb szeretettel készíti el nekünk kedvenc süteményünket. Nem véletlenül kapcsolódik az édességhez a szeretet kifejezés, a jutalmazás. Az agyunk pedig emlékszik az élményre, és ha nem is vagyunk tudatában, de ezt az élményt éljük át újra és újra az édesség fogyasztással.

Csalóka elgondolás az is, hogy amennyiben nincs túlsúlyunk korlátlanul fogyaszthatunk cukrot. Testsúlyunktól függetlenül a 2-es típusú cukorbetegség ugyanis életmódunknak köszönhetően is kialakulhat. Túlzott cukorfogyasztás következtében egy vékony szervezetben is elzsírosodnak a belső szervek, romlanak a fogak, alakulhatnak ki szív és érrendszeri betegségek, a bőr korai öregedését fokozza és negatívan hat a hasnyálmirigyre és az agyra is. Ezért ott, ahol csak lehetséges, a cukor különböző megjelenési formáit érdemes kispórolnunk az ételeinkből. Azt az élményt, amit újra és újra át akarunk élni, próbáljuk meg más forrásból begyűjteni. Öleljük meg szüleinket, párunkat, gyermekünket, kisállatunkat…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.