A tej: élet, erő, egészség…, vagy mégsem fenékig tejfel?

A tej és a belőle előállított termékek szintén alapélelmiszereink, mint a kenyér, melyet előző héten vettünk nagyító al. Megállja még a régi szlogen a helyét? Valóban egyenlő a tej az egészséggel?

Kb. 10,000 évvel ezelőtt alakult ki a földművelés és állattartás. Nagyjából ezzel egyedidőben jelent meg a gabona és tej a táplálékaink között. Az őstehenek naponta jó, ha egy liter tejet adtak. A 19-20. században a tejfogyasztás ugrásszerűen megnőtt, ekkor a jól tejelő tehenek 9 liter tejet is adtak naponta. Manapság pedig 50 liternél számít egy tehén jól tejelőnek. Azt azért már ebből is érezzük, hogy ez az ugrásszerű növekedés nem lehet természetes folyamat…

Néhány évvel ezelőtt részt vettem egy spirituális tanfolyamon, ahol az egyik követelmény az volt, hogy három hétre fel kell függeszteni a húsfogyasztást (egy következő bejegyzésben írok arról is, hogy mi volt ennek a spirituális oka, és egyben nagyító alá vesszük a húst is és a belőle előállított termékeket). Helyette a fehérjét igyekezzünk akár tejtermékekből fedezni. Minden állati eredetű étel elfogadott volt, amit az állat örömmel ad. El tudjuk hinni, hogy a napi 50 liter tejet az állat örömmel adja? Aligha.

Sok videó, kisfilm látott napvilágot a nagyüzemi tejelőállításról. Szerencsétlen teheneket hormonokkal kezelik, újra és újra teherbe ejtik, hogy minél több tejet adjon. Ha hímnemű kicsinye születik, azonnal leválasztják róla és a borjú rögtön megy is a vágóhídra. Az anya tehén pedig napokig sír utána. A sok-sok terhesség és hormonkezelés hatására legyengült, „amortizált” tehenek pedig szintén a vágóhídon végzik. Egyre szigorúbb az EU-szabályozás az állatbetegségek miatt és a tej higiéniai állapotának védelme érdekében, azonban mégis különbséget kell tennünk a nagyüzemi tej és a házi tej között.

Ha csak leveszünk egy tejet a polcról és végig gondoljuk, hogy kb. mennyi idő alatt kerülhetett az üzletbe, és még minimum 1 hétig, de van olyan, ami akár 3 hónapig fogyasztható, akkor azért azon is érdemes elgondolkodnunk, hogy mi minden lehet abban a tejben. Amennyiben nem vagy laktózérzékeny és szereted a tejet, érdemes házi tejet választanod. Beszerzése kicsit körülményesebb, árban nem drágább. Kipróbálhatod akár a kecsketejet is. Egészségesebb tehéntej társánál, viszont íze karakteresebb. Mindkettőből nagyon ízletes házi joghurt készíthető, amiből sokkal több kálcium nyerhető, mint bolti társaiból, vagy akárcsak a sima tejből. Ha a tejtermékek fogyasztása mellett döntünk, érdemesebb a savanyított termékeket előnyben részesíteni: natúr joghurt (minimális cukor mindegyikben lesz), kefír, író és túró. Különösen, ha fogyni szeretnénk, tartsunk mértéket a tejfogyasztásban és felejtsük el az ízesített, túlcukrozott tejtermékeket. Ezek már inkább édesipari termékek.

34Laktózérzékenység esetén azonban sem a házi tehéntej, sem a kecsketej nem lesz megoldás. Erre kiválóak a tejhelyettesítők: mandula-, kesudió-, kókusz-, rizs-, zab- és máktej. Ezek drágább termékek, mint a tehéntej, viszont otthon is egyszerűen elkészíthetők még akkor is, ha nincs külön magtej készítő géped. Holnap, a Fitness Terápia facebook oldalán bemutatom egy kisvideóban, hogyan készíts natúr kókusztejet. Ugyanis itt sem lesz egyszerű a választás. Ezeket a termékeket is sokszor cukrozzák és megtöltik adalékanyagokkal. Eddig összetevőiben a fotón látható verziót találtam a legjobbnak. Ez a termék árban is egész elfogadható.

Valamint van még egy érdekes tejhelyettesítő, amin sokan először meglepődnek, azután kicsit szörnyülködnek, de ha kipróbálják, akkor egész finomnak találják. Ez pedig a tojástej (interneten megtalálod a receptjét zsírtejként). A ketogén diétával kezdett elterjedni. Kicsit madártej íze van önmagában. Viszont nagyon jó alap például egy banánturmixhoz, és természetesebb fehérjeforrás a poroknál, de erről majd később.

Sok cikket olvastam arról, hogy mi mindent tartalmaz a tej, hogy nem lenne szabad fogyasztanunk. Ebbe én részletesebben nem szeretnék belemenni két okból sem. Egyrészt mert én nem vagyok sem orvos, sem kutató, ezért akár bármelyik állítást elhihetem. Másrészt, mert ezekben a cikkekben nagyon sok a feltételes mód és a mai napig sok további kérdést vet fel. Az viszont tény, hogy a nagyüzemi termelésben gyártott termékek rengeteg adalékanyagot és cukrot tartalmaznak. Akár a tej mellett döntesz, akár a helyettesítőket választod, érdemes őket mértékkel fogyasztanod, ha fogyás a célod.

Ha hasznos találtad ezt a bejegyzést, kérlek oszd meg másokkal. Köszönöm 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.