4 tévhit gerincbántalmainkról és egy újabb lehetőség a megelőzésre…

Szinte bármikor mozdulok ki itthonról társaságba, rövid időn belül kiderül, hogy a jelenlevők nagy része derék-, hát-, nyakfájdalmakkal küzd. Megszámolni nem tudom hányszor hangzott el a mondat: „nem csináltam semmi különöset, épp csak megemeltem a súlyt”, „banális kis mozdulat volt”, „épp csak beültem az autómba”…, amikor jött a hirtelen fájdalom és végig futott, karomon,  lábamon.

Általában annak az egy mozdulatnak tulajdonítjuk az egészet, pedig valójában hosszú évek romboló munkájának az eredménye. Ugyanis gerincünk nagyon stabil, nagyon jól felépített, teherbíró rendszer, melynek egyszerre kell rugalmasnak és mobilisnak lennie. Stabilitását a minden oldalról szalagokkal megerősített felépítményének, valamint a körülötte lévő izmok tónusának köszönheti. Semmi bajunk nem lesz egy teljes felüléstől, russian twist-től, rosszul kivitelezett nagy súllyal való guggolástól, egy esti TV előtti görnyedéstől, egy nap kemény 12 órai ülőmunkától, de még ezek sokszorosan végrehajtott ismétlődésétől sem. Viszont ha hosszú évek óta folyamatosan romboljuk gerincünket, rossz testtartásban töltjük az egész napunkat, és még a pihentető alvásról sem gondoskodunk megfelelően, akkor gerincünkben előbb-utóbb megjelenik a probléma. Ez lehet porckorong kiboltosulás, rosszabb esetben gerincsérv. Járhat nagy fájdalommal egy még viszonylag könnyen kezelhető probléma, és lehet egy darabig tünetmentes egy átszakadt porckorong, azaz sérv. Ha pedig tünetmentesek vagyunk, vagy éppen nem törődünk a figyelmeztető fájdalommal, könnyen abba az illúzióba ringathatjuk magunkat, hogy velünk nem történhet meg és minden gerincbántalmat idősek, gyengék, túlsúlyosak betegségének tekinthetünk. Majd egyszer csak jön az a banális mozdulat, a fájdalomnak az a szintje, amit korábban nem ismertünk, a legapróbb mozdulatra is jelentkezik az éles fájdalom, képtelenek vagyunk kiegyenesedni… Azt az egy mozdulatot úgy képzeld el, mint az utolsó cseppet a már megtelt pohárban…

A másik tévhit, amit gyakran hallok: örökletes betegség. A családban mindenkinek volt. Gerincsérvet épp úgy nem tudunk örökölni, mint ahogyan túlsúlyt sem. Akárcsak az elhízás, a gerincsérv is egy rosszul megválasztott életmód eredménye lesz. Lehetünk hízásra hajlamosak, lehet az összes családtagunk túlsúlyos, ha helyesen választjuk meg az ételeinket és emellett rendszeresen sportolunk, lehet szép alakunk. Pontosan ugyanez a helyzet gerincsérv esetén is. Mindegy hány felmenőnk küzdött sérvvel, ha odafigyelünk tartásunkra és amennyire csak lehet, minimalizáljuk gerincünket romboló hatásokat.

Sérvem van, többé nem sportolhatok. Ha már kialakult, mindenképp szakemberhez kell fordulnunk. A sérv nagyon sokáig kezelhető mozgással, nem kell azonnal műtéttől tartani. Sőt, amíg csak lehet érdemes elkerülni.

Meggyógyultam, megműtöttek, mehet minden a régi kerékvágásban. Mivel életmódunkból fakadó betegségről van szó, ha visszatérünk korábbi romboló életvitelünkhöz, egész biztosak lehetünk abban, hogy újra szenvedni fogunk gerincbántalomtól. Szintén a túlsúllyal tudom párhuzamba állítani. Ha egészséges életmódunk után, visszatérünk az üres kalóriákhoz, egész biztosan újra elhízunk.

Mit tehetünk ellene? Változtatunk életmódunkon. Ülő életmódunktól nem tudunk teljes mértékben elszakadni, de valamivel több és tudatosabb mozgást be tudunk iktatni a minden napjainkba. A Fitness Terápia blogja pont ezt a célt szolgálja, hogy minél több lehetőséget kínáljon hátfájdalmaink csökkentésére, elmulasztására. Amennyiben éppen nem akut panasszal küzdünk, sokat tehetünk gerincünk egészségéért, ha a napi rutin tevékenységünkbe beépítjük a jógából ismert napüdvözlet gyakorlatsort. Ezt a gyakorlatsort könnyen el tudod sajátítani, akkor is, ha még sosem jógáztál. A következő videóban a mindig mosolygós és nagyon szép modellem, Betti mutatja be a napüdvözletet. Betti sosem jógázott korábban, de könnyen elsajátította a gyakorlatsort. Vele tervezünk egy kezdő jóga programot, ami hamarosan elkészül. Addig is jöjjön a napüdvözlet gyakorlatsor :-).

Amennyiben hasznosnak találtad a bejegyzést, oszd meg másokkal is. Köszönöm :-).


Érdekel egy otthon végezhető gerincbarát edzésmódszer, amivel egyszerre formálhatod az alakod és fejlesztheted az izomzatod?

Add meg a neved és az email címed, és egy videóban megmutatom neked.