Hogyan ismerjük fel a gerinc ágyéki szakaszán megjelenő tartáshibákat?

A Fitness Terápia eddigi bejegyzéseiben hangsúlyosan a görnyedt tartásról és kezelésének lehetőségéről beszéltünk hangsúlyosan. Azonban nem ez az egyetlen ülőmunkából eredő tartáshiba és veszélyforrás, ami a gerincünk egészségét, valamint alakunkat veszélyezteti.

A derékszakaszon jellemzően két tartáshiba jelenik meg. Az egyik, amikor fokozottabb az ágyéki szakaszon a görbület, illetve, amikor szinte eltűnik ez az ív és lapossá válik a hátunk. Bármelyiket is észleljük magunkon, foglalkoznunk kell a problémával, ha szeretnénk megőrizni gerincünk egészségét. A tartáshibák kialakulásának leggyakoribb oka mozgásszegény életmód, a gerincbetegségek előszobájának tekinthető. Megfelelő mozgással korrigálható és teljesen visszafordítható.

Nézzük először a lapos hátat, azaz a kisimult ágyéki lordózist. Ebben az esetben jellemző, hogy kevésbé rugalmas a gerincünk, így fontos, hogy végezzünk gerinc mobilizációs gyakorlatokat. A tartáshiba jellemzője a gyenge farizom (lapos fenék), hasizom is gyenge a köldök alatti hasfal tónustalan, a medence hátra billen. Gerinctréninggel, dinamikus jógával, célirányosan megtervezett edzés programmal ez a tartáshiba is javítható, ezáltal alakunk is szebb és formásabb lesz.

Lapos hát ellentéte a fokozott ágyéki görbület. Ez egy olyan tartáshiba, ami egy szépen kidolgozott testen megtévesztő lehet. Kifejezetten szépnek is tűnhet, mivel a fokozott ív miatt kerekebbnek és formásabbnak tűnik a popsi (ún. brazil, vagy kacsapopsi). Jellemző, hogy fitnesz modellek fotózáson, színpadon való pózolásnál tudatosan veszik fel ezt a tartást. Ennél a tartáshibánál a medence előre billen, jellemző, hogy csípőhorpasz és hamstring tartásért felelős izmunk rövidült állapotban van. Ezeknek nyújtása elengedhetetlen. Valamint hangsúlyosan erősíteni kell hasizmainkat, különösen a haránt hasizmot. Ebben az esetben is sokat segíthet gerinctréning, dinamikus jóga, valamint a megtervezett edzés program, amelyben nem csak az izmok erősítésére koncentrálunk, hanem a tartásért felelős izmok nyújtásával is, melyek ülőéletmódunk során rövidülnek. Nézzük ezt a problémát gyakorlatban sportos modellemen:

Ha hasznosnak találtad ezt a bejegyzést, kérlek oszd meg másokkal is.


Érdekel egy otthon végezhető gerincbarát edzésmódszer, amivel egyszerre formálhatod az alakod és fejlesztheted az izomzatod?

Add meg a neved és az email címed, és egy videóban megmutatom neked.